КОЗАЧИЙ ЯР
Любителів мандрувати рідним краєм хочу запросити відвідати цікаву старовинну місцину – 64 – гектарну (з перспективою розширення) природну заповідну зону ″Козачий яр″, який бере початок в полях неподалік Казавчина і закінчується на правому березі Південного Бугу.
На розлогих берегах безіменного струмка, який протікає тут, з ранньої весни розкішно квітує різнотрав’я: проліски, фіалки, мати – мачуха, пухнаста сон-трава, а пізніше - польові гвоздики, мальви, дев’ятисил, ковила… На виступах граніту росте очиток і дика капуста. Над річечкою розкинули свої віти кучеряві верби, кущі червоного глоду, кизилу.
В центрі яру є невеликий став. Неподалік того місця, де струмок впадає в Буг, можна побачити залишки кам’яного млина.
Така чудова природа приваблювала до себе людей з давніх - давен. Залишили свій слід на цій благодатній землі трипільці, племена ямників, землероби сабатинівської культури, скіфи, слов’яни-черняхівці. Але найбільше яр асоціюється з козаками. Напевне, й назва «Козачий» залишилася з тієї славної пори. З упевненістю можна сказати лише те, що в 1674 році уже існувало село Козавчин і на його землях, як мінімум, був козацький зимівник.
Подібне припущення ніби доповнює і спогад мого дідуся Леонтія про те, що: «… в Козачому яру було село , яке спалили татари, а жителі, які зосталися в живих, переселилися в Казавчин». Зворушлива розповідь передавалася в родині – з покоління в покоління, бо вихідцем звідти був рід мого діда, а також він володів землею за яром до колективізації, яка йому перейшла у спадок.
Наукове обгрунтування цьому знаходимо, зокрема, в книзі "Історії Запорізьких козаків” Д. Яворницького, на ст. 312. том ІІ: "… до власної грамоти Самойлович додав листа Сірка, писаного липня 6 дня 1674 року "с войск над Бугом из - под Козавчина”, в якому Сірко повідомляв Самойловича про наближення кримського хана до Кам’янця, а турецького султана з візирем - до Цицери і прохав : «Зволь лише, вельможність ваша, скоріше прислати до мене частину війська, яке є з полковником Дмитришкою, а особливо - московських донців з гарматами, аби ті погани не розходилися більше в нашій, і так зруйнованій Вітчизні, і душ християнських в неволю не брали… »
Місцеві краєзнавці припускають, що саме з ″Козачого яру″, де стояв з своїм військом кошовий отаман війська Запорізького - Іван Сірко. і був написаний даний лист. Можливо, і брід через Буг могли в цьому місці переходити козаки. І що назва яру, на лівому березі річки, «Вовчий» походить від іншого прізвиська Сірка – вовк.
Небезпідставно вважаємо: все це може стати в пригоді туристам, які краще хочуть пізнати історію рідного краю , власноруч доторкнутися до минулого, зварити на відкритому вогнищі козацького кулешу (спосіб приготування якого подаємо нижче) і згадати про славних наших пращурів, які мужньо боронили нашу землю від ворогів.
За давнім рецептом
КОЗАЦЬКИЙ КУЛІШ
Кожен козак, окрім військового спорядження, доброго коня та збруї (го-ловним елементом якої було козацьке сідло), мав приторочені до сідла шкі-ряні торбини. В одній з таких торбин насипалося просмажене в олії пшоно. Його добре перебирали, у семи водах промивали, прожарювали в печі на льняній олії, висушували й зсипали в кульки.
Далеко в степу, полюючи за «степовими людоловами», козак зі своїми побратимами набирав у казанок чистої джерельної води, додавав туди дрібку солі. Діставав із, прив’язаного до сідла, кулька жменьку чи дві прожареного пшона. Сипав в окріп у такій кількості, щоб куліш, знятий з вогню, мав густину сметани.
Недарма ж під парусиною химородника « Козака Мамая» були написані такі слова: «Ось так я в степу веселюся, одним кулешем похмелюся».